Halkigt värre.....

Ni skulle se trappan ner till vårt garage....Snacka om blankis...
Jag hasar mig nerför i en helt egen stil som jag inte vill veta namnet på..  ;o) Förmodligen förekommer både "hundraåring" och supertöntigt...hmmm...
Kan inte låta bli att tänka på Robert Brobergs kloka ord...
"Det är bättre att va på hal is o ha det glatt än att gå i lera o sörja"....hahaha...försöker pigga upp mig med detta medan jag krampaktigt klamrar mig fast i trappräcket...

Nåväl..... Lajsan den kära Nygamla....hon ville ha recept på musselsoppa....
Här kommer några varianter som jag brukar göra.

Som alltid när man handskas med musslor är det ju noga med att slänga alla trasiga och dom som inte sluter sig när man knackar på dom.... Renskrapade skall dom också vara....

Fräs purlolök , vitlök och hackad paprika i olja....
Häll i 2 1/2 dl matlagningsgrädde och lika mycket vitt vin....
En fiskbuljongtärning och när detta kokar så häll i ett nät musslor.
Koka på stark värme och rör om lite så alla musslor öppnar sig.
Hackad persilja över och servera i stora djupa tallrikar...

Här är grundreceptet..lagom till två personer...men...det går att variera...

Tycker man om thaimat är det supergott att byta ut grädden mot cocosmjölk....hotta upp det hela med en matsked röd chillipasta.

Gillar man saffran så är det smaskigt att fräsa lite i purjolök/paprikablandningen....fast då skall man nog hålla sig till grädden ...eller varför inte creme fraiche...
Ja ni förstår att varianterna är oändliga....det är bara att testa sig fram.
Lördagens musslor var nog dom finaste vi ätit...såååå stora innuti... kanske är dom bäst på vintern...



Ett gott bröd till så e man "hemma"....mums !!!!!


Kommentarer
Postat av: soffie

mmm han är allt klok Robban å jag går hellre som en gammal tant än att dratta på rumpan,

MMM thaimat är verkligen gott.

Kramen

2010-03-07 @ 18:39:54
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

'Tur att solen börjar visa sig nu :D

2010-03-07 @ 19:19:10
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Anna ..dansar in

Ha ha ja men det vill jag se...när du hasar där i backen..:)



Mums marba..den där soppan du..den är inte o leka med..så galet gott..men så ska man väl ha tillgång till västkustens bästa fiskebil kan jag tro..

2010-03-07 @ 19:25:53
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: HEVE DOSKI - BLATTEBRUDEN !!

kikar in och önskar en trevlig söndag :)

2010-03-07 @ 19:39:49
URL: http://hevedoski.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

har du testat musslor med vitvin & grädd sås och charlottenlök, det är bland det godaste jag vet!

Sv: Är det sant? Vad gör han i Dubai? :D Mmm, mango är så mums!

Ha en härlig måndag!

2010-03-08 @ 09:40:19
URL: http://amandajosefine.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Härliga ord det där. Robbans alltså. Jag brukar tänka på samma rader när det buttar emot.



Här skiner solen. Det är nästan 6 plus där. I solen alltså. På norrsidan är det 11 minus hihi.

Gissa vilken sida jag ska vara på om ett tag.

Klems.

2010-03-08 @ 11:01:15
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ja man får vara försiktig när man går i halkan..på vår parkering är det rena glansisen.

Men snart snart försvinner det!!



Härliga recept..vi slänger dom som är öppna innan kokning och dom som är stängda efter kokning.



Kramen

2010-03-08 @ 18:19:20
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0